Ojačajte vaš imunitet

Vaš imuno-sistem se sastoji od kompleksne kolekcije ćelija, procesa i hemijskih spojeva koji konstantno brane vaše tijelo od napada patogena, uključujući viruse, toksine i bakterije. Održavanje vašeg imunološkog sistema zdravim tokom čitave godine je ključ u prevenciji infekcije i bolesti. Stvaranjem zdravih životnih navika poput konzumiranja hrane bogate nutrijentima, dovoljne količine sna te redovne tjelovježbe ćete stvoriti odlične temelje za jak imunološki sistem. Istraživanja također pokazuju da suplementiranje određenim vitaminima, mineralima, biljkama i drugim supstancama može poboljšati imunološki odgovor te potencijalno djelovati protiv bolesti. Ipak, treba napomenuti da neki suplementi mogu reagovati sa lijekovima koje uzimate. Neki također mogu biti neprikladni za ljude sa određenim zdravstvenim stanjima. Konsultujte se sa ljekarom ili farmaceutom prije uzimanja suplemenata.

U nastavku možete pronaći spisak suplemenata koji su poznati po svome pozitivnom uticaju na imunološki sistem.

1. Vitamin D

Vitamin D je vitamin koji je topiv u mastima te je esencijalan za zdravlje i funkcionisanje imuno sistema. Vitamin D pospješuje efekat monocita i makrofaga (bijelih krvnih ćelija koje su bitni dijelovi imunološke odbrane) u borbi sa patogenima te smanjuje upalu što pomaže u daljem imunološkom odgovoru. Nizak nivo vitamina D je povezan sa sa povećanim rizikom od infekcije gornjeg respiratornog trakta, uključujući gripu i astmu. U pregledu randomiziranih kontrolnih studija iz 2019. godine na 11321 ljudi, suplementisanje vitamina D značajno je smanjilo rizik od respiratornih infekcija kod ljudi kojima nedostaje ovaj vitamin i smanjilo rizik od infekcije kod onih s odgovarajućim nivoima vitamina D. Druge studije pokazuju da dodaci vitamina D mogu poboljšati odgovor na antivirusne tretmane kod ljudi sa određenim infekcijama, uključujući hepatitis C i HIV. Ovisno o nivou u krvi, većini ljudi je dovoljno između 1000 i 4000 IU suplementarnog vitamina D dnevno, iako oni s ozbiljnijim nedostacima često zahtijevaju mnogo veće doze.

2. Cink

Cink je mineral koji se često dodaje suplementima i drugim zdravstvenim proizvodima koji treba da pojačaju vaš imunološki sistem. To je zato što je cink neophodan za rad imunološkog sistema. Cink je potreban za razvoj i komunikaciju imunih stanica i igra važnu ulogu u upalnom odgovoru. Nedostatak ove hranjive tvari značajno utječe na sposobnost vašeg imunološkog sustava da pravilno funkcionira, što rezultira povećanim rizikom od infekcija i bolesti, uključujući upalu pluća. Nedostatak cinka pogađa oko 2 milijarde ljudi širom svijeta i vrlo je čest kod starijih odraslih osoba. U stvari, do 30% starijih osoba je u deficitu sa ovim elementom. Brojne studije otkrivaju da suplementi cinka mogu zaštititi od infekcija respiratornog trakta poput prehlade. Također, dodatak cinka može biti koristan za one koji su već bolesni. U studiji iz 2019. godine na 64 hospitalizirane djece s akutnim infekcijama donjih dišnih puteva (ALRI), uzimanje 30 mg cinka dnevno smanjilo je ukupno trajanje infekcije i trajanje boravka u bolnici za prosječno 2 dana, u usporedbi s placebo grupom. Suplementiranje cinkom takođe može pomoći u smanjenju trajanja prehlade. Dugotrajno uzimanje cinka obično je sigurno za zdrave odrasle osobe, sve dok je dnevna doza ispod postavljene gornje granice od 40 mg elementarnog cinka. Prekomjerne doze mogu ometati apsorpciju bakra, što može povećati rizik od infekcije.

3. Vitamin C

Vitamin C je možda najpopularniji dodatak koji se uzima za zaštitu od infekcije zbog svoje važne uloge u imunološkom zdravlju. Ovaj vitamin podržava funkciju različitih imunih ćelija i pojačava njihovu sposobnost zaštite od infekcije. Također je neophodan za ćelijsku smrt, što pomaže održavanju vašeg imunološkog sistema zdravim uklanjanjem starih ćelija i zamjenom za nove. Vitamin C takođe djeluje kao snažni antioksidans, štiteći od oštećenja izazvanih oksidativnim stresom, koji se javlja akumulacijom reaktivnih molekula poznatih kao slobodni radikali. Oksidativni stres može negativno utjecati na imunološko zdravlje i povezan je s brojnim bolestima. Dokazano je da suplementacija vitaminom C smanjuje trajanje i težinu infekcija gornjih disajnih puteva, uključujući prehladu. Veliki pregled 29 studija na 11306 ljudi pokazao je da redovno dodavanje vitamina C u prosječnoj dozi od 1-2 grama dnevno smanjuje trajanje prehlade za 8% kod odraslih i 14% kod djece. Zanimljivo je da je pregled takođe pokazao da je redovno uzimanje dodataka vitamina C smanjilo pojavu prehlade kod osoba pod velikim fizičkim stresom, uključujući maratonce i vojnike, i do 50%. Pored toga, pokazalo se da intravenski tretman vitamina C visokim dozama značajno poboljšava simptome kod ljudi s teškim infekcijama, uključujući sepsu i sindrom akutnog respiratornog distresa (ARDS) koji su posljedica virusnih infekcija. Ipak, druge studije sugeriraju da je uloga vitamina C u ovom okruženju još uvijek u fazi ispitivanja. Sve u svemu, ovi rezultati potvrđuju da dodaci vitamina C mogu značajno utjecati na imunološko zdravlje, posebno kod onih koji ne unose dovoljno vitamina prehranom. Gornja granica vitamina C je 2000 mg. Doze za suplementiranje obično se kreću između 250 i 1000 mg.

4. N-Acetil Cistein (NAC)

Cistein je polu-esencijalna aminokiselina. Smatra se polu-esencijalnim, jer ga vaše tijelo može proizvesti iz drugih aminokiselina, metionina i serina. Postaje esencijalnom aminokiselinom samo kada je unos metionina i serina u prehrani nizak. Cistein se nalazi u većini visokoproteinskih namirnica, kao što su piletina, ćuretina, jogurt, sir, jaja, sjemenke suncokreta i mahunarke. N-acetil cistein (NAC) je suplementarni oblik cisteina. Konzumacija odgovarajućeg cisteina i NAC-a važna je iz različitih zdravstvenih razloga - uključujući nadopunjavanje najmoćnijeg antioksidansa u vašem tijelu, glutationa. Glutation je jedan od najvažnijih antioksidanata u tijelu, koji pomaže u neutralisanju slobodnih radikala koji mogu oštetiti ćelije i tkiva u vašem tijelu. Neophodan je za imunološko zdravlje i borbu protiv staničnih oštećenja. Neki istraživači vjeruju da to čak može doprinijeti dugovječnosti. Njegova antioksidativna svojstva također su važna za borbu protiv brojnih drugih bolesti izazvanih oksidativnim stresom, poput bolesti srca, neplodnosti i nekih psihijatrijskih stanja. Kao antioksidans, NAC pomaže u nadoknađivanju nivoa glutationa u plućima i smanjuje upalu u bronhijalnim cijevima i plućnom tkivu. Ljudi s hroničnom opstruktivnom plućnom bolešću (HOBP) imaju dugotrajna oksidativna oštećenja i upale plućnog tkiva, što uzrokuje stezanje disajnih puteva - što dovodi do otežanog disanja i kašlja. U jednogodišnjoj studiji, 600 mg NAC dva puta dnevno značajno je poboljšalo plućnu funkciju i simptome kod onih sa stabilnom HOBP (20). Oni koji imaju hronični bronhitis mogu takođe imati koristi od NAC-a. Bronhitis se javlja kada se sluznica u bronhijalnim prolazima pluća upali, natekne i zatvori disajne puteve u pluća. Razrjeđivanjem sluzi u bronhijalnim cijevima i povećanjem nivoa glutationa, NAC može pomoći u smanjenju ozbiljnosti i učestalosti kašlja i respiratornih napada. Uz ublažavanje HOBP i bronhitisa, NAC može poboljšati i druga stanja pluća i respiratornog trakta poput cistične fibroze, astme i plućne fibroze, kao i simptome zagušenja nosa i sinusa zbog alergija ili infekcija. Prihvaćena dnevna preporuka za doziranje suplementa je 600–1800 mg NAC. NAC se može primijeniti IV ili uzimati oralno, kao aerosolni sprej ili u tečnom obliku ili prahu.

Leave a comment

All comments are moderated before posting